Sommige mensen die jij volgt via de socials posten zonder specifieke omzetwens, maar de meeste mensen willen als het even kan toch graag omzet genereren met de inspanningen die ze verrichten. Maar hoe doe je dat, converteren van bezoeker en volger naar klant? Continue roepen dat je bezoekers/volgers iets bij je moeten kopen, werkt over het algemeen averechts… Ik geef je drie contenttips.
Van bezoeker en volger naar klant:
Als het gaat om contentstrategie, -planning en -creatie hanteer ik altijd drie soorten content. Informeren, engagement en call-to-action’s. Als je een juiste verhouding en afwisseling van deze drie soorten toepast, weet je zeker dat de contentmix goed is voor jouw bezoekers en volgers. Hieronder licht ik ze alledrie nader toe.
INFORMEREN
Hiermee doel ik op kennisdelen. Vaak zijn mensen te bang om hun kennis gratis weg te geven. Maar juist het delen van jouw expertise, zorgt ervoor dat mensen je toegevoegde waarde gaan zien. Uiteraard geef je niet alles weg, maar er zijn genoeg dingen die je wel kunt delen. Vaak zijn dat de dingen die voor jou gesneden koek zijn en een hoge mate van zelfsprekendheid hebben. Ben ervan bewust dat wat voor jou dagelijkse kost is, voor een ander nieuw en onbekend kan zijn.
ENGAGEMENT
Engagement is een term die in het Nederlands neerkomt op betrokkenheid. Heel belangrijk als je wil dat je bezoekers en volgers je vinden en blijven terugkomen. Engagement content is content die een hoge likeability heeft, interactie oproept en waar mensen over het algemeen blij van worden. Lekker veel feelgood content delen dus!
CALL TO ACTION (C2A)
C2A-content is de content waarmee je je bezoekers en volgers verleidt tot de druk op de knop waarmee ze jouw product/dient afnemen. De eerste twee categorieën, informeren en engagement, bereiden je (potentiële) klant voor op dit moment. Hoe meer gunfactor je hebt weten te creëeren, hoe groter de kans dat de bezoekers van je website en volgers op je social media kanalen je omzet opleveren.
Online marketing
Behalve een goede contentmix, is het ook van belang dat je website goed is ingericht voor een optimale vindbaarheid. Uiteraard kun je ook nog allerlei online marketing tools inzetten om het totale proces te versnellen. Denk aan het toepassen van SEO, de inzet van Google Ads en adverteren via de social media kanalen. Dit vergt wel de nodige kennis, ervaring en/of handigheid. Uiteraard kun je er ook altijd voor kiezen om (een deel van) deze activiteiten uit te besteden aan experts. Bijvoorbeeld aan een online marketing bureau.
Het belang van online zichtbaarheid en een goede contentstrategie, -planning en -creatie is ook nu weer duidelijk geworden. Je ideale klant moet jou en je bedrijf eerst vinden. Dat lukt niet zonder een goed plan, ervaring en een gezonde portie geduld. Uiteraard kan ik je helpen dus laat het vooral weten als je aan de slag wil.
Volg je me al op Instagram? Daar deel ik ook regelmatig content tips en inspiratie. En aarzel niet om te connecten via LinkedIn.